Rozwój dziecka – jak prawidłowo dbać o jego zdrowie?

Już od pierwszych dni życia dziecka troska o jego zdrowie to najważniejsza sprawa dla rodziców. Dbają oni o to, aby ich pociecha rozwijała się prawidłowo, a dieta była odpowiednio zbilansowana, czyli zawsze dopasowana do wieku i potrzeb malucha.

Zdrowe jedzenie

Na początku dziecko karmione jest mlekiem matki a później mlekiem modyfikowalnym. Następnie dieta zostaje rozszerzona o nowe produkty. Posiłki stają się coraz gęstsze, treściwsze i dostarczają większe ilości cennych dla zdrowia składników. Lekkie zupki, przeciery a następnie większe kawałki warzyw i owoców, na bazie których przygotowywane są pyszne, wartościowe dania. Jeśli dziecko nie będzie jadło zdrowych i odpowiednio dopasowanych do jego potrzeb posiłków, może to przyczynić się do znacznego spadku odporności. Nie warto więc za bardzo eksperymentować, ale trzeba zawsze pamiętać o świeżej porcji owoców i warzyw bogatych w antyutleniacze oraz witaminy i minerały. Nie można też zapominać o różnego rodzaju kaszach – źródle dobrych węglowodanów i białka, oraz o nasionach i rybach – czyli i zdrowych tłuszczach.

Witamina d3 – dla zdrowych kości i mięśni

Witamina d3 to jedna  z kilku witamin niezbędnych dla prawidłowego rozwoju dziecka. Syntetyzowana jest przez skórę za pomocą promieni słonecznych i to tylko w czasie najlepszego nasłonecznienia. Dlatego też zimą i jesienią nie ma co liczyć na dużą podać witaminy d3 i trzeba szukać jej w pożywieniu  oraz suplementach. Nie można sobie pozwolić na niedobory, ponieważ może przyczynić się to do nieprawidłowej mineralizacji kości dziecka oraz znacznego spadku odporności. Kiedy  brakuje witaminy d3, kości mogą stać się łamliwe, a kręgosłup podatny na krzywizny. Witamina d3 to jeden z podstawowych budulców układu mięśniowo-stawowego. Dzięki niej mięśnie i kości rozwijają się prawidłowo, co jak wiadomo, jest kwestią kluczową dla rozwoju dziecka.

Ruch na świeżym powietrzu i hartowanie

Oprócz odpowiedniej diety bardzo istotny dla zdrowia malucha jest ruch. W dobie komputeryzacji i rozwoju technologii dzieci często zapominają o wyjściu na spacer, jeździe na rolkach czy na rowerze. Tymczasem taka forma aktywności wpływa przede wszystkim na układ mięśniowo-stawowy, a organizm jest lepiej dotleniony i wzmacnia się jego odporność. Sprawniej pracują też jelita, dzięki czemu poprawia się trawienie, a co za tym idzie, nie ma problemów z dziecięcą otyłością. Aktywność fizyczna wpływa też na poprawę koordynacji ruchowej i zwiększa pojemność płuc oraz wydolność.

Dbanie o formę powinno łączyć się z rezygnacją ze sztucznych produktów, które pełne są konserwantów i barwników, takich jak chipsy, wyroby czekoladopodobne i fast-foody. Ogólnie lepiej zminimalizować słodycze, zastępując je bakaliami bądź świeżymi owocami.

 

Nie tylko wit d, ruch na świeżym powietrzu i dieta, ale tez odpoczynek, czyli mądre dzielenie czasu na naukę i zabawę. Dziecko powinno jak najwcześniej odkryć swoją pasję, aby doskonalenie swojego talentu przynosiło efekty i wpływało pozytywnie na jego samopoczucie. To również bardzo ważna kwestia, która może wpłynąć pozytywnie na rozwój młodego człowieka.