Przyblokowa rampa dla niepełnosprawnych – jakie musi spełniać warunki?

uchwyty dla niepełnosprawnych

Coraz częściej nowo powstające budynki użyteczności publicznej od samego początku i bez żadnych wątpliwości uwzględniają potrzeby osób niepełnosprawnych, tworząc dla nich przyjazną infrastrukturę. Do spełnienia wszystkich warunków jeszcze daleko, z tego powodu często występuje konieczność samodzielnego radzenia sobie z przeciwnościami (bezpośrednio z wózka) bądź też stosowania rozwiązań doraźnych, co niejednokrotnie stanowi problem dla użytkowników budynków, którzy posiadają jakąś dysfunkcje. Podobnie sprawy się mają w przypadku przyblokowych ramp dla osób niepełnosprawnych.

Uchwyty dla niepełnosprawnych i inne warunki ramp przyblokowych

Montaż takich akcesoriów jak wygodne progi gumowe w domu, przy których znajdują się uchwyty dla niepełnosprawnych, czy też wożenie ze sobą składanych, aluminiowych ramp podjazdowych rozwiązuje wiele problemów komunikacyjnych osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Rampy dla niepełnosprawnych to drogi konstrukcyjne, po których mogą poruszać się osoby na wózkach inwalidzkich. Ich budowa została ściśle określona w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w 2002 roku. Wykonanie rampy dla niepełnosprawnych wiąże się z jednorazowym wydatkiem. Jej właściciel nie jest zobowiązany do ponoszenia badań kosztów technicznych i serwisu, jednak powinien zadbać o to, aby podjazd spełniał wymogów prawa budowlanego.

Przede wszystkim rampa, zwana również podjazdem dla wózków inwalidzkich, powinna mieć kąt nachylenia nie większy niż 6%. Usunięcie bariery o wysokości 60 cm wymaga więc budowy 10-metrowego podjazdu. Warto także dodać, iż 60 cm to odpowiednik 5 schodków. Co więcej, po każdych 10 metrach pochyłości należy utworzyć 1,5 m płaskiej powierzchni, która pozwoli na odrobinę odpoczynku osobie poruszającej się na wózku inwalidzkim. W takim miejscu warto zadbać o to, by znajdowały się uchwyty dla niepełnosprawnych przymocowane na odpowiedniej wysokości. Wszystko to związane jest z łatwością operowania wózkiem. Gdy rampa dla niepełnosprawnych miałaby zbyt duży kąt nachylenia, mogłaby okazać się przeszkodą trudną do pokonania dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. W naturalny sposób łatwiej jest pokonać dłuższą odległość o mniejszym nachyleniu, niż krótszą o większym. Należy koniecznie wziąć to pod uwagę przy projektowaniu i konstruowaniu przyblokowej rampy dla osób niepełnosprawnych. Przepisy jasno precyzują dopuszczalne normy, więc nie jest możliwe pozwolenie sobie na własną inwencję twórczą.

Podjazd dla niepełnosprawnych – kiedy go wykonać?

Konieczność podporządkowania się rygorystycznym przepisom sprawia, że wykonanie przyblokowej rampy dla niepełnosprawnych znajduje uzasadnienie jedynie w przypadku nieznacznych różnic w wysokości pomiędzy poziomami. W przypadku gdy barierę architektoniczną stanowią jedynie 3 stopnie (bądź też podest sięgający 30-40 cm), zaleca rozważyć się założenie rampy rozkładanej. Umożliwia ona zniwelować różnicę wysokości do około 30-40 cm. Głównymi zaletami takiego rozwiązania są:

  • Niski koszt – przede wszystkim w przypadku aluminiowych ramp, ceny prezentują się atrakcyjnie. A wszystko poprzez to, że nie jest konieczne wprowadzanie znaczących zmian konstrukcyjnych, a cena samej instalacji, w porównaniu do klasycznych wind elektrycznych lub podjazdów jest naprawdę niska.
  • Łatwość instalacji – rampa dla niepełnosprawnych w takiej formie wymaga jedynie zamontowania przy istniejących już schodach. Nie jest konieczne wznoszenie nowej konstrukcji, czy też zaawansowanych rozwiązań technologicznych.
  • Uniwersalność – wykonanie rampy w formie rozkładanej, daje możliwość jej złożenia, gdy nastąpi taka potrzeba.

Gumowe rampy progowe – co warto o nich wiedzieć?

Progowe rampy gumowe, zwane również najazdowymi, stosowane są powszechnie, a dla osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim w domu stanowią wręcz konieczność. Głównymi zaletami takiego rozwiązania są:

  • Gumowe progi likwidują różnice w poziomach podłóg poszczególnych pomieszczeń;
  • Ułatwiają osobom niepełnosprawnym przejazd wózkiem inwalidzkim;
  • Są niedrogim rozwiązaniem, na które może pozwolić sobie każdy, aby sprawnie pokonywać utrudniające poruszanie się progi- również ten między przyblokową rampą zewnętrzną a balkonem;
  • Wytrzymałość gumowej rampy progowej jest spora – maksymalne obciążenie takiego progu wynosi nawet 300 kg:
  • Ich montaż jest naprawdę prosty i nie wymaga żadnej specjalistycznej wiedzy;
  • Zapobiegają również ślizganiu się kół wózka.