Kasza manna – dlaczego warto ją jeść i jakie ma witaminy?

Plate with semolina isolated on white background

Kasza manna to przysmak przeznaczony nie tylko dla maluchów. Kryje w sobie wiele cennych składników odżywczych i jest bazą do przygotowywania wielu smacznych potraw.

Minerały i witaminy

W tych maleńkich zmielonych ziarnach pszenicy zawiera się przede wszystkim skrobia, białko roślinne (gluten), witaminy z gruby B, witamina PP, kwas foliowy, żelazo, magnez i jod. Nie brakuje w nich także błonnika regulującego pracę układu pokarmowego i hamującego uczucie głodu. Kasza manna jest ceniona także przez osoby stosujące różne diety ze względu na lekkostrawność. Z tego też powodu podaje się ją dzieciom i seniorom w formie czystej lub w połączeniu z innymi produktami, np. z rosołem, mlekiem czy mięsem. Pyszna jest także na słodko, dlatego staje się częstym składnikiem wielu deserów i ciast. Co więcej, stosuje się ją także jako zagęszczacz, np. do zup i sosów.

Kasza manna na mleku

Chyba każdy jadł taką kaszę, szczególnie w czasie swojego dzieciństwa. To tradycyjna potrawa dla niemowlaków, podawana w wersji gęstszej lub półpłynnej. W jednym i drugim przypadku dziecko powinno być karmione  łyżeczką przez rodzica, natomiast z biegiem czasu samodzielnie. Kasza manna na mleku zazwyczaj wprowadzana jest do diety dziecka jeszcze w pierwszym roku życia, ze względu na bogactwo składników odżywczych w niej zawartych. Podawanie niewielkiej ilości glutenu stymuluje układ odpornościowy malucha, dzięki czemu organizm uodparnia się na alergię pokarmową. Między 5. a 6. miesiącem życia można podawać niewielkie ilości kaszy manny, czyli 2.-3. gramy.

Trzeba wiedzieć, że mleko krowie traktowane jako napój można wprowadzać do diety dziecka po 12. miesiącu życia, natomiast wcześniej tylko jako bazę dla dań, dodając je w niewielkiej ilości. Wcześniej używa się mleka modyfikowanego, aby uniknąć problemów związanych z funkcjonowaniem układu pokarmowego i alergii.

Oczywiście kasza manna na mleku to także sposób na pożywne śniadanie dla każdego, kto chce od rana zapewnić sobie zastrzyk energii.

Kasza manna – balsam dla żołądka

Ze względu na to, że kasza manna jest wyjątkowo lekkostrawna, a przy tym pełna wartościowych składników odżywczych, mogą jeść ją osoby borykające się z różnymi schorzeniami układu pokarmowego. Problemy z trawieniem czy stany zapalne żołądka lub dieta – w każdym z tych przypadków warto sięgać po kaszę mannę. Dzięki ogromnym możliwościom jej przyrządzania nigdy się nie nudzi, wystarczy tylko zebrać kilka ciekawych pomysłów, aby każdy posiłek na jej bazie był niezwykłą uczta dla kubków smakowych i dla żołądka.

Kasza manna na mleku czy też ta przygotowywana na wodzie lub z dodatkiem słodkich syropów – to ciekawy sposób na szybkie i pożywne danie każdego dnia.