Jak przywrócić prawidłową perystaltykę jelit?

Niestety ciągle niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna dla naszego zdrowia, a w tym i samopoczucia jest prawidłowa praca naszego układu pokarmowego. Jednym z częstszych i powszechnych problemów jest niewłaściwa perystaltyka jelit, z którą borykają się zarówno kobiety, jak i mężczyźni bez względu na wiek. Jak powinniśmy zatem zadbać o nasze jelita?

Czym jest perystaltyka jelit?

Mówiąc o perystaltyce najczęściej lub też wyłącznie określamy tym mianem ruchy zachodzące w jelicie. Sama perystaltyka jest bowiem aktywnością motoryczną w naszym przewodzie pokarmowym. Polega ona na przesuwaniu pokarmu z przełyku aż do samej odbytnicy, czyli końcowego odcinka przewodu pokarmowego. Poza przemieszczaniem pokarmu, ruchy perystaltyczne, będące ruchami naturalnymi mają także na celu mieszanie oraz rozdrabnianie pożywienia.
Perystaltyka jelit może występować w kilku rodzajach. Wyróżniamy:
• Perystaltykę nadmiernie żywą, objawiającą się biegunkami i uczuciem przelewania, co wynika z bardzo szybkiego przechodzenia pokarmu przez przewód pokarmowy.
• Brak perystaltyki (niedrożność jelit), jest to stan zagrożenia życia, który wymaga pobytu w szpitalu.
• Wolny pasaż jelitowy, charakteryzujący się tym, że siła skurczów mięśni jest mniejsza oraz nie są one regularne. Sprawia to, że pokarm w przewodzie pokarmowym przesuwa się wolno i prowadzi do powstawania zbitych oraz twardych mas kałowych.
• Zespół jelita drażliwego.

Przyczyny zaburzeń pracy jelit
• Niewłaściwa dieta, w tym zbyt małe spożycie płynów,
• Zaburzenia hormonalne, takie jak choroby tarczycy oraz cukrzyca,
• Brak aktywności fizycznej
• Przyjmowanie niektórych leków,
• Infekcje przewodu pokarmowego,
• Alergie pokarmowe.

Jak przywrócić prawidłową perystaltykę jelit?

Na funkcjonowanie naszego układu pokarmowego, w tym na pracę jelit w ogromnym stopniu wpływa nasza dieta. Jeśli zatem pragniemy przywrócić prawidłową perystaltykę naszych jelit przede wszystkich powinniśmy zacząć od zmiany nawyków żywieniowych oraz odpowiedniego żywienia.

1. Dieta
Nasz codzienny jadłospis powinien przede wszystkim być bogaty w błonnik, który znaleźć można w otrębach, płatkach owsianych, produktach pełnoziarnistych czy owocach, takich jak jabłka, suszone morele oraz śliwki. Ponadto, ważne jest spożywanie dużej ilości płynów, w szczególności wody, jak i zwracanie uwagi na częstotliwość posiłków. Pamiętajmy, aby posiłki spożywać regularnie, w miarę możliwości o tych samych porach i w ilości od 4 do 5 na dzień (porcje mogą być wtedy mniejsze).
Do codziennego jadłospisu warto włączyć także kefiry oraz jogurty naturalne, które korzystnie wpływają na stan flory bakteryjnej. Nie są natomiast zalecane produkty ciężkostrawne, tłuste oraz słodycze i napoje gazowane.
2. Witaminy oraz lekarstwa
W przypadku problemów z perystaltyką jelit warto sięgnąć np. po Tribux, Debridat czy Lactulosum. Wśród naturalnych medykamentów zaleca się także spożywanie siemienia lnianego.
3. Aktywność fizyczna
Aby poprawić pracę naszego układu pokarmowego oraz usprawnić trawienie pokarmów ruszajmy się! Nie muszą to od razu być sporty wyczynowe, ciężkie i intensywne treningi czy zakupienie karnetu na siłownie. Wystarczy umiarkowany wysiłek fizyczny, taki jak spacer, przejażdżka na rowerze czy poranna joga. Najważniejsze, aby ruch ten był regularny i sprawiał nam przyjemność.