Jak łagodzić napięcia nerwowe?

Stres towarzyszy każdemu, ale tylko nieliczni potrafią pod jego wpływem motywować się do działania. Częściej jest czynnikiem niszczącym, zabierającym chęć do działania, a często nawet sens życia. Jak sobie radzić ze wzmożonym napięciem nerwowym?

 

W zdrowym ciele zdrowy duch

Czasami wystarczy zaaplikować sobie większą dawkę ruchu na co dzień, aby odczuć znaczną ulgę psychiczną. Mocniejszy wysiłek, np. długi i szybki spacer czy biegi  to najlepszy sposób na pozbycie się wewnętrznego napięcia, które obniża znacznie komfort życia. Ruch na świeżym powietrzu to przede wszystkim lepsze dotlenie mózgu oraz hormony szczęścia, które są wydzielane po zakończonym, mocniejszym treningu. Endorfiny obniżają poziom lęku i zmniejszają odczuwanie bólu, dlatego np. po biegu jeszcze przez około 6 godzin można być bardzo szczęśliwym. Człowiek w naturalny sposób odstresowuje się, a sport działa jak narkotyk, bo kto zapomina o tak wspaniałym uczuciu, jakie mogą dać endorfiny?

 

Czas na pasję

Jeśli ktoś nie ma takiego zajęcia, które absorbuje go w pełni, to powinien je znaleźć. Ludzie z pasją żyją spokojniej, bo wykonywane zajęcie pochłania ich mocno. W chwili wzmożonego napięcia czytają książki, oglądają filmy, malują, chodzą na długie rajdy, słuchają muzyki czy gotują. Pasja staje się odskocznią, czymś, co nadaje życiu sens i motywuje do działania. Mając jakieś hobby, można też czuć się kimś wyróżnionym. Wielu artystów, nawet amatorów zawsze ma obok siebie ludzi, którzy wspierają ich wysiłki i dopingują w procesie twórczym.

 

Dieta – też jest bardzo ważna

Co jeść, aby być szczęśliwym? Czasami wystarczy kilka kostek czekolady, ale jak wiadomo, nie można z tym przesadzać. Proste węglowodany to tylko doraźny zastrzyk szczęścia, a w rzeczywistości są niezdrowe i niepotrzebne. Lepiej już sięgnąć po gorzką czekoladę, która jest o wiele zdrowsza, bo zawiera przeciwutleniacze, które wpływają na obniżenie hormonów stresu i znajduje się w niej sporo magnezu. Tak, czy inaczej słodycze można zastąpić suszonymi owocami, bądź smacznym deserem sporządzonym na bazie owoców i masła orzechowego. Niektórzy stosują dietę antystresową, bo wiedzą, jak duży wpływ na zdrowie ma to, co jemy. Nie każdy wie, że np.  po zjedzeniu owsianki organizm produkuje w większej ilości hormon szczęścia – serotoninę. Takich produktów jest znacznie więcej.

 

Witaminy i minerały

Warto też zjadać orzechy, w których znajduje się witamina B. Wiadomo, jak duży wpływ na samopoczucie ma właśnie ta witamina. Jeśli zacznie jej brakować, pojawiają się problemy z układem nerwowym, apatia, drażliwość i meczenie. Dlatego trzeba szukać jej źródła także  w innych produktach np. w otrębach, kiełkach pszenicy, grochu, fasoli, kaszy gryczanej czy wątróbce. Witamina b ma duży wpływ na funkcjonowanie mózgu, dlatego tak ważna jest jej suplementacja i niedopuszczanie do niedoborów. Trzeba też wiedzieć, że oprócz witaminy B bardzo ważne są dla organizmu witaminy C i E, które chronią system nerwowy. Natomiast wapń wpływa na procesy relaksacyjne, a magnez wykazuje działanie uspakajające.

Witamina B oraz inne składniki odżywcze plus aktywność fizyczna, zdrowy sen i odpoczynek to najlepsze z możliwych antydepresanty.