Jak dbać o własne zdrowie?

Troska o zdrowie to kluczowa sprawa. Nic nam go nie odda, dlatego powinno traktować się je priorytetowo. Wystarczy stosować odpowiednio zbilansowaną dietę, odwiedzać w odpowiednim czasie lekarzy, zminimalizować stres i patrzeć na życie z optymizmem, aby poczuć, że sił witalnych przybywa.

 

Medice cura te ipsum

Łacińska maksyma – „lekarzu lecz się sam” ma coraz większy oddźwięk we współczesnym świecie. Lepiej dbać o swoje zdrowie, aby nie stać później w długich kolejkach do specjalistów, których decyzje są często dyskusyjne. Do dyspozycji mamy mnóstwo naturalnych środków i sposobów na to, aby swój organizm uodpornić, nie tylko na wirusy i bakterie wywołujące infekcje układu oddechowego, ale też na inne schorzenia. Co więc należy robić? Przede wszystkim trzeba sięgnąć do zielnika, aby poznać cenne właściwości ziół, które pomagają w profilaktyce różnych schorzeń, ale przede wszystkim działają zapobiegawczo i osłonowo. Filiżanka suszonej pokrzywy dziennie lub czystka pomoże oczyścić organizm toksyn. Pokrzywa usprawnia trawienie, ale też pomaga walczyć ze stresem  i działa moczopędnie. Czystek to przede wszystkim właściwości przeciwzapalne, zwalcza też drobnoustroje. Takie przykłady można by mnożyć, dlatego warto zawsze pogłębiać wiedzę na temat ziół i ich zastosowania.

 

Ruch to zdrowie

Nic nie zastąpi codziennej dawki ruchu na świeżym powietrzu i ewentualnie ćwiczeń w zaciszu własnego domu. Taki trening na zewnątrz gwarantuje nie tylko lepsze dotlenienie organizmu i ukrwienie mięśni, ale też ma dobroczynny wpływ na kości (regularny trening zapobiega osteoporozie). Organizm hartuje się, poprawie ulega wydolność płuc, a stres jest mniej odczuwalny. To wszystko dzięki hormonom szczęścia, które produkowane są w dużych ilościach po dłuższym wysiłku fizycznym. Codzienny trening to także satysfakcja dla każdego, kto chce pokonywać własne słabości i poprawiać wyniki. Każdy kolejny kilometr to duży sukces oraz większa korzyść dla ciała i ducha.

 

Aparat do mierzenia ciśnienia 

Codzienne mierzenie ciśnienia to może przesada, ale chociaż raz w tygodniu nie zaszkodzi. Aparat do mierzenia ciśnienia powinien być dostępny w każdym domu, aby zawsze można było się zbadać i porównać wyniki. Ciśnienie tętnicze mierzyć najlepiej w różnych porach dnia i sytuacjach, np. po wysiłku, w stanie spoczynku czy po przebudzeniu. Jaki sprzęt wybrać? Starsi ludzie są jeszcze wierni w wielu przypadkach ciśnieniomierzom zegarowym, czyli tradycyjnym. Pomiaru dokonuje się za pomocą stetoskopu w bardzo prosty sposób. O wiele jednak poręczniejszy jest aparat do mierzenia ciśnienia w pełni automatyczny, który ma niewielkie gabaryty i można go zabrać wszędzie ze sobą. Wygodny mankiet oraz opaska na nadgarstek i małe urządzenie dokonujące pomiaru zasilane bateriami – tak właśnie wygląda ten sprytny ciśnieniomierz. Niezależnie od tego, jaki aparat do mierzenia ciśnienia zostanie wybrany, należy nie jeść pół godziny przed badaniem, a w trakcie starać się nie wykonywać żadnych ruchów. Dzięki prowadzeniu dzienniczka pomiarów można zauważyć, kiedy coś zaczyna dziać się niepokojącego i wtedy ewentualnie umówić wizytę u lekarza.

 

Dbanie o zdrowie to sprawa złożona. Obejmuje sferę ciała i ducha, dlatego nie można pomijać żadnej z  nich. Sen, dieta dobrze zbilansowana, ruch, optymizm i czas na odpoczynek – to wszystko jest bardzo ważne, aby chronić swój organizm przez niepotrzebnymi kłopotami ze zdrowiem.